Mifune

Mifune

Tyska filmer blir alltmer sällsynta på den svenska filmrepertoaren. Det beror inte på att det produceras få tyska filmer, utan snarare på att distributörerna tvekar om det kommersiella värdet. Det fanns en tid när regissörer som Rainer Maria Fassbinder, Werner Herzog, Volker Schlöndorff och Margaretha von Trotta var regelbundet återkommande, åtminstone i filmstudioprogrammen, men det börjar bli ganska längesedan.

 

Men nu kommer i alla fall en - Tom Tykwer med Spring Lola, en av de mest omtalade under den senaste filmfestivalen i Göteborg.

 

Historien är väl egentligen ganska enkel. Lolas pojkvän har råkat i klorna på blodtörstiga knarkhajar. De ska ha sina pengar nu - och tiden är knapp - en halv miljon kronor på 20 minuter - annars … Och Lola springer - för att få ihop pengarna som ska rädda pojkvännens liv.

 

Det blir en hisnande fartfylld historia där allehanda filmtekniska idéer kan prövas: häftiga perspektiv, vildsinta kameraåkningar, animationer och - inte minst ett berättartekniskt grepp som prövats tidigare av t ex Krzystof Kieslowski i Ödets nyck, nämligen att Lolas jakt på pengar berättas i tre versioner. Vad hade hänt om …?

 

"Snurrigt, friskt och fyndigt!" skrev Mikael Hagner i Barometern.

 

Spring Lola (Lola rennt)

Tyskland 1998

 

Manus och regi: Tom Tykwer

Foto: Frank Griebe

Längd 80 min

 

I rollerna:

Franka Potente (Lola)

Moriz Bleibtren (Manni)

m fl

 

Uppdaterad av Macke Danielsson.