Ängeln på sjunde trappsteget

Ängeln på sjunde trappsteget

Frank McCourts självbiografi Ängeln på sjunde trappsteget blev en av nittiotalets största romanframgångar. Den belönades med Pulitzerpriset och har bara i Sverige sålt i mer än en kvarts miljon exemplar. Regissören Alan Parker har valt att lägga sig nära originalhistorien rent innehållsmässigt och skildrar Franks liv och den irländska miljön under 1930- och 40-talen. Vi får följa den unge Frank genom en minst sagt eländig barndom, först i New York och sedan i den irländska staden Limerick, dit föräldrarna flyttar för att hitta en möjlighet att klarar familjens försörjning. Fadern (föredömligt spelad av Robert Carlyle, som vi bland annat sett i Allt eller inget) dricker upp de pengar han tjänar när han någon gång inte är arbetslös, medan modern får tigga hos fattigvården för att få ihop kläder och mat till familjen. Emily Watson (från bland annat Breaking the Waves) är trovärdig i rollen som den lidande mamman, familjens ankare och den som ger Frank och hans syskon en möjlighet att klara den svåra barndomen. Det är mörkt och regnigt, men trots misär, arbetslöshet, fattigdom och svek ser vi glimtar av ömhet och kärlek och stundtals även humor i de händelser som formar Frank under hans uppväxt. Michel Seresins fantastiska foto och John Williams musik fördjupar bilden av ett grått och dystert Irland.

Regissören Alan Parker har tidigare regisserat filmer som The Commitments", "Birdy", "Evita och "Mississippi brinner".

"Värre än en normal eländig barndom är den eländiga irländska barndomen, och än värre är den eländiga irländska katolska barndomen."

Frank McCourt