Medan Beirut brann

Medan Beirut brann

Regissören Ziad Doueiri föddes i Libanon 1963. Medan Beirut Brann är hans debut som långfilmsressigör, och filmen skildrar hans egna upplevelser av inbördeskriget i Libanon.

"Under denna ungdomsperiod, som sammanföll med krigsutbrottet, kunde jag utforska allt som livet hade att erbjuda; sexualitet, kärlek, vänskap och senare begrepp som rädsla, hat och orättvisa."

Libanon blev fritt från Frankrike 1946 och redan från början präglades landet av motsättningar mellan olika kristna och muslimska grupperingar. I början av 70-talet kunde två huvudgrupperingar utskiljas i konflikten - den muslimska vänsteralliansen "Nationella rörelsen" och ett högerblock bestående av den kristna maronitiska falangmelisen. Våren 1975 sköts falangistledaren Gemayel, och samtidigt massakrerades en busslast palistinska arbetare. Därmed var inbördeskriget igång.

Filmen inleds med att tonåringarna Tarek och Omar blir vittne till hur passagerarna på en palistinsk buss blir massakreras av en grupp milismän. Tarek och Omar befinner sig i västra Beirut, medans de kristna kontrollerar östra Beirut. Pojkarna bestämmer sig för att utnyttja möjligheterna till nya upplevelser, när skolan stängs och alla lagar och regler sätts ur spel. De tillbringar sin tid på stadens gator tillsammans med den nyinflyttade kristna flickan May. Bl a utrustar de sig med en Super-8 kamera och dokumenterar händelser. Men vad gör man när den enda fotoaffären i Beirut, som fortfarande framkallar smalfilm har hamnat på fel sida om "den gröna linjen" (demarkationslinjen som delar staden) ?

Medans inbördeskriget trappas upp ökar oron i Tareks hem. Hur ska familjen göra? Försöka fly eller stanna i Beirut?

West Beyrouth

Frankrike/Libanon 1998