Augustilunch Rom

Augustilunch i Rom

Heta sommardagar i Rom: Gianni, en medelålders man, bor hemma hos sin mamma – en inte alltför ovanlig företeelse även i dagens moderna Italien. En rad omständigheter, där bland annat ekonomiskt trubbel ingår, gör att Gianni får ytterligare några äldre damer på halsen (släktingar till fler fullvuxna karlar som vill fly staden och få några dagar i frihet). Lägenheten i Rom blir ett slags pensionat för mogna kvinnor som ömsom kör med Gianni och ömsom beter sig en smula förvirrat.

Gianni, övertygande spelad av regissören själv, är närmare de sextio och arbetar nästan heltid med att sköta sin skröpliga men mycket fåfängda gamla mor. Av olika anledningar får han under några mycket heta augustidygn ytterligare tre damer på sin hals. Trots att han lider av lätta hjärtbesvär går han motvilligt men mäkta pliktskyldigt in för sin uppgift som vårdare, kock och medlare i diverse konflikter. Han inhandlar matvaror, lagar avancerade måltider, bäddar sängar och flyttar ständigt lägenhetens enda tv mellan de gnabbande tanternas rum. Inte ens när han spetsar kamomillteet med tabletter får han en lugn natt, eftersom de partysugna 80-åringen Marina då rymmer ut på krogen för att röka och dricka ifred.

Det är en stillsamt komisk hyllning till livet som inte tar slut för att man får rabatt på teatern, spårvagnen och hos frisören. Möjligen är filmen tänkt som en hyllning till hemvården av våra kära gamla föräldrar samt deras kusiner, mostrar och bekanta. I den ombonade hemmiljön, förstår vi, ges rum åt glädje, njutning och vänskap.

Augustilunch i Rom

Italien, 2008

Regi: Gianni di Gregorio