Crazy heart

Crazy heart

Den ärrade countrysångaren ”Bad” Blake har definitivt sett sina bästa dagar när vi möter honom på väg till ännu ett förnedrande uppträdande – i en bowlinghall. Drinkarna ”ingår inte i kontraktet” och inte får man röka inomhus heller. Total misär för en farbror som bara tycks ha två seriösa intressen kvar i livet. Whisky och cigg. Att han trots allt har en del av sina fans kvar, både gamla och unga, tycks bero betydligt mer på countryns magiska kraft snarare än Blakes patetiska persona.

In på arenan träder en ung, kvinnlig journalist med ett genuint intresse för musik och en närmast synsk förmåga att se människan bakom Blakes oaptitliga yttre. Hon pepprar honom med frågor som han sedan länge slutat ställa sig: Vad är äkta och vad är falsk country? Var kommer låtarna ifrån? Vart är musikgenren på väg? Dimmorna skingrar sig en smula för Blake. Lite kvinnotjusartakter har han märkligt nog bevarat. Och ljuv countrymusik uppstår mellan den ensamstående mamman Jean och den 25 år äldre sångaren av den sorgliga skepnaden.

Karriärmässigt släpper det en smula för den gamle veteranen när han förödmjukar sig tillräckligt mycket för att agera förband till sin gamle protegé och lärljunge Tommy Sweet, som blivit storstjärna i samma takt som Blake glans falnat. Men det innebär inte att Blake bemästrar sina destruktiva inre demoner. Det låter lite som årets ”The wrestler” men ”Crazy heart” är mer än en enkel saga om revanschism,

”Crazy heart” började som en liten film baserad på en roman av Thomas Cobb, en dröm av några countryentusiaster med manusförfattaren/regissören Scott Cooper i centrum. Ingen trodde riktigt att den skulle nå bortom dvd-hyllorna. Men så spreds ryktet, filmen växte och har nu tre Oscarsnomineringar (bästa manliga huvudroll, bästa kvinnliga biroll, bästa originalsång).

Titel: ”Crazy heart”

Kategori: Drama

Regi: Scott Cooper