Nowhere Boy

Nowhere Boy

John Lennon (Aaron Johnson) är 17 år och bor hos sin moster Mimi (Kristin Scott Thomas) i den engelska industristaden Liverpool. John åker snålskjuts på tvåvåningsbussar, hånglar med tjejer och mostern blir vansinnig på honom. Så får han kontakt med sin Mamma, Julia Lennon (Anne-Marie Duff) och det är hon som lär honom att spela gitarr vilket leder till att han startar bandet, The Quarrymen. På en spelning med bandet möter han femtonåriga Paul McCartney (Thomas Brodie Sangster) som vill vara med i bandet och det blir starten på en lång vänskap och en musikkarriär som skulle bli mycket större än vad de först vågade tro på.

John vet inte vart han är på väg och söker svar om sin barndom. Relationen mellan honom och hans mamma Julia hänger till slut på en liten tråd och han måste få veta nu, varför kunde inte hans mamma ta hand om honom? På sin 17-årsdag anordnar hans mamma en fest för honom. John dricker lite för mycket alkohol vilket leder till att han sårar sin mamma och då tycker hon är det dags för honom att få veta hur allt ligger till, att hon visst älskar honom.

Olika omständigheter gör att han hamnar hos Mimi och hennes man som tar åt sig uppdraget att ta hand om John. Sedan dess har John bott hos sin moster och har inte haft någon kontakt med sin mamma, förrän nu.

"You´re going nowhere" sa John Lennons lärare. Tänk vad han skulle få ångra det nu när John Lennon och The Beatles för alltid kommer lysa starka på stjärnhimlen.

Regissör: Sam Taylor Wood

Inspelningsår: 2009