Mannen från Le Havre

Mannen från Le Havre

Redan från första stund blir det uppenbart att Le Havre är en Kaurismäki-film. Hans stilistiska särdrag lyser igenom, trots att handlingen den har gången är förlagd till Frankrike. Musiken och klippningen känns igen, liksom miljöerna. Precis som i Kaurismäkis senaste Guldpalmen-vinnare Mannen utan minne så utspelar sig Le Havre i samhällets utkanter.

 

Marx försörjer sig som skoputsare runt om i staden som delar namn med filmen. Hans ganska lugna och bekymmersfria tillvaro vänds emellertid upp och ned då han möter en ung pojke från Gabon i stadens hamn. Pojken heter Idrissa och har rymt från en container med illegala invandrare som polisen stormat några dagar tidigare. Marx börjar förse pojken med mat och så småningom låter han honom flytta in hos sig. Snart får han den misantropiska kommissarien Monet på halsen, med uppdrag att spåra den försvunna flyktingen.

 

Kaurismäki berättar denna historia på ett mästerligt vis. Han leker med filmklichéer och den bitvis riktigt vassa samhällskritiken blir aldrig övertydlig. Den döljs istället i komik och musikaliska inslag. Huvudrollsinnehavaren André Wilms imponerar i Kaurismäkis regi liksom Jean-Pierre Darroussin som Monet. Blondin Miguels lågmälda tolkning av den unge tystlåtne immigranten Idrissa är ingenting annat än briljant.

 

Land: Frankrike

Regi: Ari Kaurismäki

Längd: 1tim 37 min

Uppdaterad av Macke Danielsson.