The Lady

The Lady

The Lady är filmen om Aung San Suu Kyi och hennes kamp mot diktaturen i Burma. Aung San Suu Kyi föddes i Burma och är dotter till frihetshjälten general Aung San, som mördas då dottern var två år gammal. Som vuxen levde Aung San Suu Kyi i Oxford, där hon gifte sig med historikern Michael Aris 1972. Hon levde ett lugnt liv som hemmafru, födde två barn och studerade filosofi och ekonomi.

År 1988 åkte hon till Rangoon för att ta hand om sin döende mor, och hennes avsikt var att återvända till England. Militärjuntan såg till att det inte blev så – lämnade hon Burma skulle hon aldrig mer få återvända. Hon valde att stanna och sattes i husarrest. Hennes barndomshem blev hennes fängelse i 15 år. Till en början fick hennes make och barn besöka henne, men snart stängdes den möjligheten. Aung San Suu Kyi har flera gånger tvingats välja mellan sin familj och Burma. Hon har valt frihetskampen i Burma och det har lett till att hon jämförts med både Mahatma Gandhi och Nelson Mandela.

I april 2012 valdes Aung San Suu Kyi in i det burmesiska parlamentet, men militären har fortfarande makten i landet. Framtiden för Burma är fortfarande osäker. Så sent som i juni i år var Aung San Suu Kyi i Oslo och hyllades med anledning av att hon tilldelades Nobels fredspris för 21 år sedan. Då kunde hon inte själv komma till Oslo.

Michelle Yeoh gör en strålande gestaltning av Aung San Suu Kyi. Regissören Luc Besson har tidigare gjort filmer som "Nikita", "Det stora blå" och "Leon". På senare tid har han gjort mindre lycka med sina filmer och det finns olika åsikter om filmen The Lady.

Land: England, Frankrike 2011

Regi: Luc Besson

Skådespelare: Aung San Suu Kyi - Michelle Yeoh, Michael Aris - David Thewlis