Dom över död man

Dom över död man

Ingenjör Andreé, författaren Knut Hamsun, aviatrisen Elsa Andersson, amatörfotografen Maria Larsson och tidningsmannen Torgny Segerstedt är alla huvudpersoner i filmer av Jan Troell.

När Jan Troell blev tillfrågad av Kenne Fant om att göra en film av hans biografi om Torgny Segerstedt så tackade han genast ja. Han bestämde sig för att göra en tolkning av Segerstedts dubbelsidiga karaktär. Segerstedt var dels huvudredaktör på Göteborgs Handels och sjöfartstidning (1917-1945), men han var också den hopplösa maken. Även om han var gift med Puste (spelad av Ulla Skog, som prisades vid Chicago Internationella Filmfestivalen som bästa skådespelerska i filmen), så hade han även en affär med tidningens kvinnliga ledamot Maja Forssman (spelad av Pernilla August). Detta uppfattades som väldigt kontroversiellt, då han i ”kärlekens blindo” följde alla hennes råd och önskningar.

Segerstedt varnade tidigt för nationalsocialismen och för den allt öppnare judeförföljelsen. Den 3 februari 1933 avslutade han en artikel med orden: Att tvinga all världens politik och press att sysselsätta sig med den figuren, det är oförlåtligt, Herr Hitler är en förolämpning. Några dagar därefter skickade den tyske riksministern Hermann Göring ett hotfullt brev: Vidta åtgärder annars …

Stämningen trappas alltså upp och blir thrillerartad, när Segerstedts skriverier når gränsen för vad det politiska skiktet och näringslivet i Stockholm tål med tanke på landets neutralitet och förbindelser med Tyskland. Självaste konungen beviljar också audiens för Segerstedt endast för att ge honom en åthutning. Per Albin går segrande ur striden och flera nummer av tidningen tas i beslag. Segerstedts kamp gäller nu inte enbart nazismen och Tyskland utan också yttrandefriheten.

Land: Sverige

År: 2012

Längd: 2 timmar 6 minuter