Sådan far sådan son

Sådan far sådan son

New York Film Festival 2013 - Vackert och skört om en familj mitt i en ofantlig tragedi, från japanska regissören Hirokazu Koreeda – tidigare bland annat Guldbaggenominerad år 2006 för "Nobody Knows".

Vad är det som gör en man till en pappa? Är det det biologiska bandet till ens barn eller är det tiden han tillbringar med dem, lekarna, skratten, trösten? Det var den här frågan som japanska regissören Hirokazu Koreeda ville ut-forska när han skrev manus till och sedan gjorde filmen "Like Father, Like Son". Delvis för att känslan av föräldraskap inte kom lika naturligt för ho-nom själv som det verkade göra för hans fru.

Det är förstås ytterst ovanligt, men visst har det hänt att barn förväxlats vid födseln och föräldrarna kommer hem med fel bebis. Men vad händer om det upptäcks genom blodprov då barnet redan hunnit bli 6 år gammalt.

Detta drabbar karriärmannen Ryota och hans fru Midorino. Sonen Keita vi-sar sig biologiskt vara någon annans och deras biologiska son har istället växt upp med Yukari och Yudai. Kris - självklart! Jag vet inte om det råder en viss kulturskillnad mellan vårt synsätt och det japanska eller om man har tagit sig filmiska friheter för att föra handlingen framåt, men enligt sjukhuset har så gott som alla föräldrar som tidigare drabbats valt att byta barn.

Den enda av föräldrarna som verkar övertygad om att det är rätta vägen är Ryota. Framgång är viktigt för honom och Keita har inte riktigt visat de framsteg som han hoppats på. Kanske är det för att de två inte delar samma DNA? Ryota har dessutom jobbat mycket under sonens uppväxt och inte spenderat den tid som krävts för att bilda de starka banden far-son emellan som hans fru har. Tror han i alla fall.

Land: Japan

Regi: Hirokazu Koreeda

Skådespelare: Jun Kunimura, Yoko Maki, Machiko Ono mfl