Flickan, Mamman och DEMONERNA

Flickan Mamman och DEMONERNA

I en lägenhet låser Siri, en ensamstående och psykotisk mamma, in sig själv tillsammans med sin dotter Ti. Här är det nämligen demonerna som styr. Ti kan höra mamman när hon pratar med demonerna, hon ser mammans förändrade och slutna ansikte. Men demonerna som mamman talar med, kan Ti vare sig höra eller se. Situationen blir farlig när demonerna tar över hela Siris värld. Livsfarlig, faktiskt. Siri är inte Siri längre. Det är som att hon själv har förvandlats till en demon. Så för att överleva tar Ti till sin fantasi och beslutar sig för att besegra mammans demoner.

”När jag var barn var det ingen som förstod vad jag var med om. Allra minst jag själv. Bakgrunden till den här historien är min egen. Jag växte upp tillsammans med en mamma som led av schizofreni. Som barn hade det hjälpt mig att veta att jag inte var ensam och att det finns lösningar. Men hur berättar man den här historien för barn? 1998 skrev jag en bok där jag förvandlade sjukdomen till demoner. Det gjorde det möjligt att behålla kärleken till mamman intakt. Boken dramatiserades senare av Erik Uddenberg och regisserades av mig. Det blev succé! Vi har spelat historien om Ti och hennes psykotiska mamma i både Sverige och utomlands i 10 år: Sydafrika, Kanada, USA, Paris, London och andra platser. Det angelägna i historien ligger i att se alla barn som faktiskt tar hand om sina sjuka föräldrar i verkligheten. I varje publik, varje klassrum, varje stad så finns det barn som inte vet att det inte är deras fel att deras föräldrar är sjuka. Vårt manus måste vara det första som tar sig an psykoser och schizofreni ur barnets synvinkel. Samtidigt berättar vi också något viktigt för alla barn vars föräldrar tvingas hantera andra typer av demoner: krävande chefer, brist på pengar, alkohol, dåligt självförtroende och andra problem. Flickan, mamman och demonerna är en både engagerande och spännande film som med ett mycket vackert foto visar kärleken mellan förälder och barn, såväl som den mellan andra vuxna och barn. Skådespelarna som spelar mor och dotter är mor och dotter i verkligheten också vilket adderar ännu mer trovärdighet till deras agerande”

– Suzanne Osten

Land: Sverige 2016

Regi: Suzanne Osten