Hemkomsten

Hemkomsten

 

 

Kulturrevolutionens år i Kina. Ett tåg dånar förbi. Regnet öser ner. En gestalt i slitna kläder skymtar i dunklet. Så ett plötsligt skifte: färger och ljus. En grupp balettdansöser tränar, suveränt och disciplinerat, likt hängivna rödgardister i Maos Zedongs tjänst. Duktigast är Dandan, en av de tre huvudpersoner i Zhang Yimous film Hemkomsten. Skall hon få den eftertraktade huvudrollen? Mannen som smyger i regnet är hennes far, Lu Yanshi, som rymt från arbetsläger och förvisning, dömd som klassfiende – universitetslärare som han är. Hustrun, lärarinnan Feng, vet inte om Lu alltjämt lever. Inga brev, bara tystnad till dess rymlingen når hemmets stängda dörr.

 

Snabbt och dramatiskt spelar Zhang Yimou upp förutsättningarna för en berättelse från kulturrevolutionens dagar med en början som ger eko från tiden då rädslan regerade. Är mitt barn en angivare, grannen, vännen?

 

Hemkomsten är inre en brett anlagd historisk film, inte en uppgörelse med det förgångna. Berättelsen rör sig runt familjen, spegelbilder av sin tid. Den handlar om dotterns svek, om Feng som skadades och drabbades av minnesförlust. Att kanske inte vilja minnas för det förflutna är för tungt. I hög grad är det en berättelse om försoning och om Lus kärlek som så tålmodigt och på ett gripande sätt försöker ge Feng minnet åter.

 

Zhang Yimou debuterade 1987 med filmen Det Röda Fältet.

 

 

Titel: Hemkomsten

Kina 2014

Regi: Zhang Yimou

Medverkande: Gong Li, Chen Daoming, Zhang Huiwen

Längd: 1 tim 49 min

 

Källa: Monika Tunbäck-Hanson, Göteborgs-Posten

 

Uppdaterad av Macke Danielsson.