De bedragna

De bedragna

Filmen/historien utspelar sig i den amerikanska södern mitt under inbördeskriget som rasar i mitten av 1800-talet. En ung flicka hittar en skadad nordstatssoldat under en skogspromenad och hjälper honom till internatskolan, där hon bor tillsammans med några andra unga kvinnor. Eftersom han är både man och fiende, uppstår spänningar av olika slag och kvinnornas etik och moral sätts på svåra prov.

Den grundläggande konflikten i berättelsen är kriget mellan nord- och sydstaterna, en del av USA:s historia som på ett solkigt vis återigen blivit aktuell i den amerikanska politiken. På avstånd hörs med jämna mellanrum det dova mullret av kanoner. Men i det stora kolonnförsedda huset råder kontroll och lugn bland de unga flickorna och deras lärare Edwina (Kirsten Dunst) och deras rektor Miss Martha (Nicole Kidman). De lär sig franska verb, ber, har trevliga musikstunder tillsammans och behöver inte nämnvärt ta del av kriget som ändå ständigt är närvarande. Till soldaten Corporal McBurney (Colin Farell) träder in i deras tillvaro.

Dramat som då utspelar sig kan liknas vid ett kammarspel där några få individer kommer varandra mycket nära under en begränsad tid. Plötsligt finns en förbjuden frukt i paradiset och vi serveras ett etiskt och moraliskt dilemma där framförallt Nicole Kidman briljerar genom att låta sin karaktär balansera mellan att ha total kontroll över sina känslor och att förlora den.

Tillsammans med foto, ljud och klippning bygger Coppola dramat som är fullt av stiliga kontraster och som skapar en mycket tät stämning, som i inledningsscenen, där en ung flicka obekymrat nynnar på sin skogspromenad och kanonerna hotfullt mullrar i bakgrunden. Vi är ömsom mycket nära, tätt bakom flickan, ömsom en bit därifrån på tryggt avstånd. Eller som när kvinnorna diskuterar om de ska ta hand om soldaten. Då är vi ibland precis nära kvinnorna i situationen och påverkas av de olika känslor situationen väcker.

”De bedragna” bygger på en roman av Thomas Cullinan från 1966. Den filmatiserades första gången redan 1971 med Clint Eastwood som den sårade soldaten. Sofia Coppolas version ändrar perspektivet en hel del och låter oss mer se handlingen med kvinnornas perspektiv.

Filmens titel: De bedragna

Originaltitel: The Beguiled

Regissör: Sofia Coppola