Colette

Colette

Tidigt 1900-tal kokar Paris av överklassen, aristokrater och kändisar som kräver underhållning. Colette och hennes nya man Willy bosätter sig mitt i smeten. Hon är en ung kvinna från landsbygden och han en medelålders författare och kritiker. Willy behöver skribenter och uppmuntrar sin fru att författa något. Resultatet blir en bästsäljande bok om flickan Claudine. Popularitet och kändisskap sköljer över paret. Men allting Colette skriver tar maken äran för och hon får inte ett erkännande som författarinna.

Filmen är baserad på verkliga historier frånfranska författarinnan Colettes liv. Rollistan imponerar med Keira Knightley och Dominic West briljerande som Colette och Willy. Deras relation är stormig, passionerad, romantisk och sorgsen. Willy är pompös, tramsig och älskar att stå i rampljuset. Han gör allt för att Colette ska fortsätta leverera så att de kan upprätthålla status och kändisskap. Om hon inte skriver låser han in henne tills hon gör det.

Colettes fokus ligger på Keira Knightleygör en av sin karriärs bästa insatser. Men det är inte hon som rivstartar filmen. Det är Dominic West med sitt galna skådespel. Sedan tar Colette över och gör resan från blyg och försiktig till en utåtriktad kvinna med skinn på näsan. Och där i ligger filmens kärna. Temat är kvinnlig frigörelse och mäns makt över kvinnor. Detta dramaturgiska skifte speglar Colettes utveckling som kvinna och människa. Samtidigt påvisar filmen också dåtidens början till frigörelse för alla kvinnor, sexuellt som karriärmässigt.

Colette är sådär överdrivet knasig i sann fransk överklass anda. Otrohet, galenskap, glamour och fester. Men aldrig på bekostnad av allvaret.är ett rappt perioddrama som underhåller.

COLETTE

Usa 2018